Arja sistem OÜ tel/fax 6 553 365 Kotka
11, Tallinn
e-mail:info@arja.ee
renoveerimise ajalugu I
Mersedes-Benz 220 SE, 1960.a. väljalase
Esialgselt oli planeeritud
värskendada selle väljanägemist, värvida, teha TÜ
kõigile süsteemidele ning alustada ekspluatatsiooni. Kuid
selgus, et Saksamaal (seal, kus see oli ostetud) seda lihtsalt valmistati
müügiks. Klaaskanga ja pahtli abil oli paigatud kere läbimädanenud
augud, oli teostatud värvimine, löödi läikima ning
sõiduauto oli müüdud.
Plaanid muutusid. Otsustati viia läbi täisrenoveerimine (mitte segi ajada restaureerimisega,
mille puhul kindlalt on vajalik kõikide originaaldetailide säilitamist).
Sõiduauto oli karkassini, lahtivõetud,
kaasati appi puidu-, kromeerimise-, naha-
ja vaipkatetealaste renoveerimiste spetsialiste. Kõik kummitihendid
vajasid asendust.
Kere samuti vajas välisdetailide kapitaalremonti.
See oli puhtaks tehtud praktiliselt metallpinnani pahtlist, värvist
ja roostest.
Kõik tiibade võlvid, läved ning mõned esitiibade
kandetalade detailid oli vaja käsitsi
valmistada sabloonide alusel. Vasak esitiib oli vaja vahetada 2/3 ulatuses.
Peale selle olid kõrvaldatud riketega fragmendid ning paigaldatud uued.
Kõik detailid olid töödeldud
rooste redutseerijaga ja erikruntidega. Keevitusliited olid läbijoodetu
erikoostisega. Need ettevalmistustööd võtsid kolm kuud
aega.
Kogu selle aja jooksul spetsialistid-viimistlejad teostasid
salongi puit-, kroom- ja nahkosade ning välisdekoori remonti.
Et kontrollida peale remonti detailide ühendumist, kere oli kokkupandud,
taielikult. Loplik sobitamine vottis veel ühe nadala. Saabus aeg
ettevalmistada
kere värvimiseks.
Sellel etapil hakkasime me kahetsema, et algusest peale kerele liivapesu ei teinud, sest tekkis kokkusobimatus vanade värvimisvahentite ja nende vahel, mida kasutab Arja Sistem (e. Du Pont). Nüüd oli vaja kere epoksükruntidega katta. Seda tuli teha kolm korda kolme nädalaste vahedega. Viimaks õnnestus peatada vanade kihtide paisumine ja hakata tegelema otseselt värvimise ettevalmistamisega.
Veel kaks kuud põhjalikku, musta, tüütut tööd ning jõudis kätte värvimise aeg. Auto oli värvitud mitmes etapis. Detailid, siis lakeerimine, siis lihvimine. Tulemus rahuldas meid ja tellijat, aga rõõm lõppes päris ruttu, sest nüüd oli vaja äärmusliku täpsusega paigaldada kohale kõik detailid. Kere kokkupaneku nädal tundus ühe päevana. Kõik detailid on nüüd kohal, vahemikud korrastatud ja enne hunnikus olnud detailid paistsid nüüd auto moodi.
Nüüd tuli aeg see kere täita. Akende, kroomdetailide (ja neid oli rohkem kui 500), puuplaatide, auto salongi sissevoodri, vaipade ja istmete paigaldamine koos kinnitusosade valmistamisega ja seadmete kontrollimisega võttis veel 1.5 kuud.
Nüüd ongi see suur töö lõpule viidud. Hiigelsuur aja-, närvi- ja rahakulu leidis oma kehastuse selles ülikenas tehnikanäidises. See üliharuldane (neid on jäänud vaid üksikud eksemparid, üks nendest kaunistab Jordaania kuninga kollektsiooni) autoajaloo näidis hakkas jälle särama oma ürgsel kujul.
Ootame Teie komentaare, tellimusi emailil: info@arja.ee
Design: alexsite@hot.ee
Arja sistem OÜ tel/fax 6 553 365 Kotka
11, Tallinn
e-mail:info@arja.ee